Nieuws

Een aannemersbedrijf levert en plaatst gevels voor woningen, flatgebouwen en kantoren tegen een zogenoemde 'all in' prijs. Het besteedt alle werkzaamheden uit aan onderaannemers. Daarnaast doet het bedrijf via een andere BV hovenierswerkzaamheden met hoofdzakelijk eigen werknemers. De vraag is nu of het bedrijf ingedeeld moet worden in sector 1 (agrarisch bedrijf) of sector 3 (bouwbedrijf). Het belang: een flink verschil in verschuldigde premies.

Het is de bedoeling dat de huidige kleine ondernemersregeling in de BTW per 1 januari 2020 wordt vervangen door een omzetgerelateerde vrijstellingsregeling. Voor toepassing van de huidige regeling moet de ondernemer allerlei (her)berekeningen maken. De nieuwe regeling gaat uit van een simpele omzetgrens. Als de ondernemer daar onder blijft, kan hij kiezen of hij de regeling toepast. Wat betekent dit in de praktijk?

Een magazijnbediende wordt op staande voet ontslagen. Hij was voor de tweede maal onder invloed van alcohol op het werk verschenen. Na de eerste keer had hij al op basis van de geldende afspraken over alcohol een officiële waarschuwing gehad. Volgens de kantonrechter is sprake van een dringende reden voor ontslag en van ernstig verwijtbaar handelen. Hij ziet geen ruimte voor toekenning van een transitievergoeding. De hoogste rechter nuanceert dat echter.

Stel, u bent enig aandeelhouder en bestuurder van een BV, in fiscale termen directeur-grootaandeelhouder (DGA). Uw BV stelt aan u voor zakelijk verkeer een Mercedes ter beschikking. Soms laat u medewerkers de auto ook even gebruiken voor een zakelijke rit. U sluit met uw BV een overeenkomst waarin staat dat privégebruik van de auto is verboden. De auto staat na werktijd altijd bij het bedrijf achter het hek. U houdt geen kilometeradministratie bij. Krijgt u bijtelling wegens privégebruik?

De fiscale regels voor een fiets van de zaak zijn ingewikkelder en geven meer administratieve rompslomp dan de regels voor een auto van de zaak. Het kabinet wil, samen met de branche, de (lease) fiets van de zaak aantrekkelijker maken. Daarom wordt een vereenvoudiging aangekondigd die op 1 januari 2020 moet ingaan.

Geld lenen, al dan niet in rekening courant, van uw BV kan tot fiscale problemen leiden. Met name als het totaalbedrag toeneemt en de voorwaarden niet geheel zakelijk zijn. Na een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur heeft de Staatssecretaris van Financiën interne documenten van de Belastingdienst openbaar gemaakt die hierover gaan.

De werkkostenregeling (WKR) is het in 2011 ingevoerde systeem voor de behandeling van vergoedingen en verstrekkingen in de loonbelasting. Sinds 2015 is de WKR verplicht. Het primaire doel van de invoering van de WKR was om de administratieve lasten voor werkgevers te verminderen. Onlangs is de werkkostenregeling uitgebreid geëvalueerd. Daarover heeft het kabinet zijn standpunt kenbaar gemaakt.

Een particulier laat zijn belastingaangiften indienen door een belastingconsulent. Vier jaar lang wordt in de aangifte een bedrag van circa € 900 aan specifieke zorgkosten afgetrokken. Dan stuurt de Belastingdienst vragenbrieven over deze aftrekposten. Omdat antwoorden uitblijven, legt de Belastingdienst aan de particulier navorderingsaanslagen op.

Een dame staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als eenmanszaak in het verlenen van secretariële en juridische diensten aan advocaten en overige organisaties. Ze doet dit werk voor een advocatenmaatschap. De inkomsten hieruit geeft ze aan als winst uit onderneming. Daarnaast doet ze wat tijdelijke klussen in loondienst. Volgens de Belastingdienst is van winst uit onderneming echter geen sprake. Navorderingen en een rechtszaak volgen.

In juli 2017 was de compensatie al aangekondigd, binnenkort kan deze ook worden geclaimd.  Vrouwelijke zelfstandigen die zijn bevallen tussen 7 mei 2005 en 4 juni 2008, kunnen vanaf 15 mei 2018 bij het UWV een compensatie aanvragen. Dat kunnen ze doen tot 1 oktober 2018. Om welk bedrag gaat het? Wanneer wordt dit uitgekeerd?